nyt soi: Rico - Sanctuary Medicines

Olen ollut puuhakas viime päivinä. Tänään olin melkeinpä 9 tuntia töissä, ja illalla pakersin virkamiesruotsin harjoitustehtäviä. Kroppaa särkee koska olin eilen lähes vuoden tauon jälkeen salilla. Mutta kumma kyllä energiaa on riittänyt koko päiväksi.

Sain eilen luettua Juha Itkosen esikoisromaanin Myöhempien aikojen pyhiä, joka sai toimia taas kerran aloitetun suomenkielisen uudemman kirjallisuuden sivistysprojektin aloittajana. Itkoseen tartuin lähinnä siksi, että hänestä taas jauhetaan medioissa. Ja kaikki sanovat samaa: onpa hyvä kirjoittaja, kunnon tarinankertoja. Piti siitä ottaa sitten selvää. Ihan kelpoa tekstiä Itkosen debyytti oli, aihe hieman kummallinen tosin: mormonit eivät liene se kiinnostavin kansanryhmä, mutta kiitettävää syventyneisyyttä heidän oppeihinsa kirjailija osoitti. Ja samalla alleviivasi, kuinka järjettömiä kaikkien uskontojen rituaalit ovat. Ja oikeastaan uskonnottomien ihmistenkin toimet. Kaikenlaista kummallisuutta, tekoja joista seuraa huono omatunto ja niin edelleen. Haluaisin mieluusti lukea Itkosen toisen romaanin Anna minun rakastaa enemmän. Ja miksei uusimmaisenkin.

Syksy on minulle henkilökohtaista kulttuuriaikaa. Siri Hustvedt olisi ensi viikolla vieraana Nifinissä. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, mitä "sillä Paul Austerin vaimolla" on sanottavana. Vaikka veikkaankin, että aika monet haluavat kysyä Austerista. Olen nyt päässyt Hustvedtin romaanin The Enchantment of Lily Dahl puoleen väliin, ja huomannut, että varsin vetävää proosaa nainen kirjoittaa.

Ja: koska minulla vihdoinkin on televisio ja dvd-soitin, haluaisin kovasti katsella elokuvia. Lainatkaa ihmiset minulle jotain mielenkiintoista. Ja Harry Potter -elokuvia, jos löytyy. Niitä katselisin mieluusti silloin kun ei muuta jaksa. Minulta saa vaihdokkina lainaan esimerkiksi Asia Argenton esikoisohjauksen Scarlet Diva tai mahtavan Powerpuff Girls Movien.